"CERCA GRATUÏTA"

CONOCE MEXICO, FOTOS E IMAGENES DE MEXICO Y ESPAÑA, POEMAS DE AMOR, BUSQUEDA GRATUITA, CULTURA MEXICANA, TRADICIONES DE CATALUÑA, VIAJES, TURISMO, ESCAPADAS, HISTORIA Y MUCHO MAS AQUI... EN GOOGLE.

30 de març 2009

* El JOAN I MARIETA *


Representen una parella de bailadores de la dansa de Sant Cugat del Vallés “Paga.li Joan”: La seva alçària i pes són del tot excepcional, disenyats pel Sr. Joan Tortosa i contruits pel Sr. Manel Casserres de Solsona al any 1987. Joan pesa 72 kg. i amida 4,32 m. Marieta pesa 68 kg i amida 4,20 m. són els personatges gigants de Sant Cugat del Vallés, Catalunya, Espanya.




M'ha impresionat profundament aquesta bonica tradició, espero els seus habitants continuen amb ella per sempre. Aquest tipus d’events són els que deuen transmetre-s'a els siguients generations.

“FESTA MAJOR DE SANT CUGAT DEL VALLÉS”

*S'accepten opinions referent aquests textos, ja que s'estan donant a coneixer per una persona que nés resident però que no és catalana, per endavant GRÀCIES*


29 de març 2009

* Edificio Esmeralda*


Edifici Esmeralda, un conjunt de 32 departaments a 8 pisos, ubicat en Esparreguera, Catalunya, Espanya. Un dels edificis més alts d'aquesta localitat.


27 de març 2009

*** TIMBALER DEL BRUC ***

Monument a memori dels batalles ganyadas als francese, els dias 6 i 14 de juny de 1808 durant la guerra del francès (de la independència). A 1952 s'ha inaugura una primera estàtua en guix, que es vaig situar a un pla del lloc on avui els escolas publics. L'autor va ser l'escultor Frederic Marés (1893-1991), que posteriorment vaig realitzar el monument definitiu al bloc de pedra que vaig instal•lar al lloc actual al any 1960. Al monument recorda la figura d'Isidro Lluçá i Casanoves, un tamborilero del SOMETENT de la localitat de Santpedor.


* Fotografies aptes per ampliar-es amb només un clic *


*S'accepten opinions referent aquests textos, ja que s'estan donant a coneixer per una persona que nés resident però que no és catalana, per endavant GRÀCIES*


20 de març 2009


En algunes localitats de Catalunya encara es conserven en els murals de les parets dels carrers alguns rellotge de sol, com aquests que encontre al meu pas visitant a Piera, un lugarcito petit ple d'història i tradició...notable gest per a no oblidar el temps.




Donant-me a la tasca d'aprendre un poc mes sobre el tema em trobo amb està pàgina que dóna una àmplia explicació referent a això, m'he quedat perplexa perquè ignorava la seva veritable funció. Sempre hi ha una mica nou que aprendre.




19 de març 2009

*Escala del entendiment*


Represent l'escala del entendiment, situat al mirador de la Montanya de Montserrat a Catalunya, Espanya. Cada esglaó fa menció al nostra trobada amb Déu, de la terra al cel, creat per Ramón Llull



*El Campanari d'Esparreguera*

Apunts de la Història dels Esglésies i capelles d’Esparreguera editat en Abril 2003.

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA

Localització: Vila d’Esparreguera.
any de consagració: 1612
Advocació: Santa Eulàlia de Barcelona.
Descripció: Magnífic edifici gòtic català, amb capelles laterals entre contraforts; bastit amb carreus de pedra de conglomerat; d’una sola nau molt àmplia capçada per un absis heptagonal a llevant, d’una gran bellesa arquitectònica. Es cobreix amb volta de creueria i claus decorades al mig de pedra, els set trams de la qual són separats per arcs de mig punt que es recolzen en semipilastres adossades.

Les dues portes de les sagristies i les laterals de l’edifici són ornamentades amb elements renaixentistes; columnes dòriques i entaulament sense frontó. La façana principal va ser acabada els anys 60 i feta amb aportacions populars. El campanar barroc és una notable i esvelta torre vuitavada. Abans de la Guerra Civil, la disposició dels altars era el següent:

ALTAR MAJOR

Amb deu imatges: Santa Eulàlia, Mare de Déu dels Àngels, Sant Tomàs d’Aquino, Sant Pau, Sant Pere i Sant Ignasi de Loyola, en la part baixa i, en la part alta, els quatre evangelistes: Joan, Lluc, Marc i Mateu. El total d’imatges de l’església era de 70.

El retaule major fou construït per Joan Grau i Francesc Grau, de Manresa, Domènec Rovira, de l’Arbós, i pel mestre de cases Pau Ginestas, d’Igualada.

LATERAL DRET

1.- Altar de Ntra. Sra. del Roser amb Sant Domingo Guzmán, Mare de Déu de Montserrat i San Pere Màrtir. Hi havia també els quinze misteris amb quadres de relleu, així com els quatre evangelistes. Sepultures; vas de Guillem Comelles y Castellet y dels seus trasladada lo any 1667 i dos altres que tenen la mateixa inscripció (sepultura de Nostra Senyora Roser 1751).

Fou construït el maig de 1612 per Jaume Ruvió, escultor de Moià. El fuster era en Pau Boixadell, d’Esparreguera, el qual guanyà 45 lliures amb la fusta.

2.- Altar de la Puríssima. S’hi podia trobar la Verge Inmaculada i Santa Rita.

3.- Altar de Sant Joan: hi destacaven Sant Josep, Sant Joan, Sant Francesc i Sant Crispí (... els retaules, hermosos pasatges de la vida de Sant Joan).

4.- Altar del Beat Domènec Castellet, amb el Beat Domènec Castellet, Sant Jaume Apòstol, el Sagrat Cor de Maria, Sant Pau, Santa Teresa, Sant Maure, Santa Rosa de Lima.

Sepultures: A prop de l’altar hi havia la sepultura de Fran. March i Oliver i dels seus, de l’any 1789. Tambñe podíem trobar-ne una altra de més moderna: Sepultura de Joan Civil i Comelles, de la Parra, i del seus, de l’any 1729.

5.- Altar de Sant Anton amb Santa Llúcia, Sant Hipòlit i el Beat Salvador, d’Horta. Els retaules d’aquest altar representaven passatges de les vides de Sant Anton i Santa Llúcia; a un costat, hi havia un petir altar amb Ntra. Sra. de l’Esperança pintada a la paret.

Quatre tombes davant de l’altar major: (Hic jacet corpus Mathei Solanes R. Benificiati P. Ecclesia Olim R. de Maquesfa, D. B. anni 23 Julii 1732. Llagui descansa’l cos de Mateo Solanes, Resident Beneficial de la present església).

LATERAL ESQUERRA

(Des de l’altar major mirant a la porta central)


1.- Altar on es guarda la Soledat i el Crist clavat en Creu. Al terra, les sepultures de Tomàs Llimona i Josep Quinquer.

2.- Altar del Sagrat Cor, Sant Roc, Sant Isidre, Sant Sebastià i Santa Filomena.

3.- Altar de Sant Miquel, amb la Mare de Déu dels Àngels, Sant Gabriel i altres àngels. Els retaules d’aquest altar que eren seqüències de la Pasió de Crist eren els millors de toda l’església. En un costat hi havia l’altar de la Verge del Pilar amb tres petits medallons amb Sant Ramon Nonat, Santa Clara i Sant Francesc de Paula.

4.- Altar dels Dolors, amb la Verge Dolorosa i el Crist en el sepulcre.

5.- Altar de les ànimes, amb un formós quadre representant el Purgatori. La Verge del Carme i quatre imatges que representaven la fe, l’esperança, la caritat i les bones obres. A més, hi trobàven una pintura de Sant Cosme i Sant Damià.

6.- Altar del Remei, amb Nostra Senyora del Remei, Santa Quitèria, Santa Caterina màrtir i l’Assumpta en son sepulcre.

Destacaven quatre sepulcres: dos sense inscripcions i la sepultura de (Pau Respall parayre y dels seus. Any 1680). La segona sepultura era la de (Rnt Salvador Broquetes i Bremon pre olim canonge de Manresa fundador del benefici en la iglesia y sota invocació de Santa Maria del Puis terme de Espra. Obit 28 octubre 1685.

Estat actual: Bo, però pendent de restaurar el campanar i el seu accés.

*** *** S'accepten opinions referent aquests textos, ja que s'estan donant a coneixer per una persona que és resident però que no és catalana, per endavant GRÀCIES ***




08 de març 2009

Una petita part de la Història D' Esparreguera -

Apunts de la Història d’Esparreguera, publicat per l’ajuntament d’Esparreguera, diada de Sant Jordi 1981.

Il.lustracio de Isidre Monés

El nom d’Esparreguera s’esmenta per primera vegada a les darreries del segle X. A causa de l’expedició del cabdill Sarriá Almançor, el comte Borrell II hagué d’abandonar Barcelona l’any 985 i va refugiar-se a les muntanyes de Manresa, des d’on féu una crida als homes dármes per tal de foragitar els invasors. Entre els nobles i cavallers presentats, hi figurava Berenguer d’Esparreguera.

Reconquerit el sector, el comte asigna als barons, castells i terres. Berenguer d’Esparreguera, cavaller d’armes, resultà beneficiat amb el lloc que ell mateix havia guanyat, i hi batí un castell. Per consegüent, la construcció del castell d’Esparreguera dataria del 985 o poc después. La ubicació era al marge pret del riu Llobregat, sobre el Puig, on s’assenta actualment lafábrica Sedó; lloc idoni per a vigilar les incursions del cantó del Penedés. Del castell edificat per Berenguer d’Esparreguera, només resta, avui, la part inferior d’un mur.

Pocs anys después es debia construir la capella de Nostra Senyora del Puig, una modesta església romànica rural per al Server espiritual dels vasalls de la contrada, sortosament conservada fins als postres dies.

En la documentació medieval, el baró no es descuida mai d’adjuntar els noms dels dos castells inclusos en la seva sensoria: el d’Esparreguera i el de les Espases, anomenat més antiguament “rocha de la Spaa” situat en un cim isolat del nord-est del terme en els torrents d’Espluga i Sant Salvador.

Allí, en aquell indret, és on s’hi plantá la llavor que, en el curs del temps, havia de constituir i desenvolupar-se el terme i població esparreguerina actual. És en aquell lloc de Sant Salvador de les Espases, doncs, on hi ha arrelat el nostre origen més que mil-lenari. Indret que significa el bressol on, històricament, començàrem a donar els primers passos, guiats sempre per la meravellosa muntanya de Montserrat.

Algun fet d’armes debia ocòrrer en les inmediacions dels castells d’Esparreguera quan la tradició explica que el comte Ramon Berenguer III, en saber una nova incursió sarraïna per aquestes terres, retornà tot seguit de Mallorca hi guanyà una batalla en el devallant del turó de les Espases, i que mentre duraba la brega, van aparèixer quelcom així com unes espases de foc que produiren el desconcert de les hostes sarraïnes.

El comte, en memoria d’aquesta acció de guerra, féu edificar una capella consagrada a Sant Salvador, que avui encara es conserva.

La construcció de l’actual temple fou iniciada l¡any 1587 i va durar 24 anys i 5 mesos. El campanar de 61 metres d’alçada fou enllestit 25 anys después, a l’any 1636.

Aquesta gran església va substituir les antigues capelles dedicades a Santa Eulàlia, que es van començar a edificar el 1316 en aquest mateix lloc anomenat aleshores “cap damunt de la vila” on seguint el Pla del cami de Barcelona a Igualada s’hi va anant construint el nucli urbà actual.

L’any 1351 el prior del monestir de Montserrat, comprà al barrer baró Ramon de Tous “els castells d’Esparreguera i de les Espases amb tots els pasturatges, boscos, drets i possessions amb les cases i vassalls dels dos Castells, pel preu de 8,500 lliures, moneda de Barcelona”.

Amb la protecció del Monestir de Montserrat, prengué increment la població que s’establí en el pla actual, seguint el camí ral que travessava tota la vila, adquirint la forma allargada i sinuosa que ha sigut el seu distintiu urbà.

La indústria llanera, base de la riquesa i creixement de la Vila, havia adquirit una gran prosperitat, que permeté portar a terme l’ambiciós projecte de la nova construcció del Temple i Campanar. El autor del projecte o director de les obres és inconegut.

La planta consta d’una gran nau de 15 metres d’amplada per 51 de llarg, i té d’alçada 23 metres, amb dotze capelles entre els contraforts que sostenen les voltes de la nau. El campanar és un dels més esvelts de Catalunya.

El costum de pujar al campanar era corrent i continua essent-ho en l’actualitat. Des del terrat que envolta les campanes de les hores, es contempla la vista espléndida de la vall del Llobregat, des del Montserrat al congost de Martorell, i des dels alts del Bruc fins el Tibidabo.

El campanar és rectangular en la part baixa; més amunt, fins a les campanes, vuitavat. Del recinte de les campanes, es puja al mirador o terrat circular per una delicada escala de cargol.

L’església està construïda amb materials del País. En els fonaments es veuen calisses i arenisca extretes de les Muntanyes Blaves o serra de Can Rubió; els carreus de les parets de l’església i el campanar, són construïts amb l’arenisca calissa d’Igualada. A la part superior del campanar, es troben carreus de pedra tosca, lleugera i ressistent, extreta de l’extensa faixa de la costa del Gorgonçana.

El conjunt del temple es d’estil gòtic presentant reminiscències del Renaixement a les portes laterals i rematada del campanar.

Si exceptuem les ciutats veïnes de Manresa, Igualada i Vilafranca, no es pot trobar enlloc més una església de les proporcions semblants a la nostra.

Encara que no posseeixi motius ornamentals de construcció, no per aixó ofereix menys valor. La seva arquitectura exterior llisa i plana, té un atractiu de suavitat que captiva per la seva senzillesa.


*** S'accepten opinions referent aquests textos, ja que s'estan donant a coneixer per una persona que és resident però que no és catalana, per endavant GRÀCIES ***




07 de març 2009

* FIESTAS - ESPARREGUERA - PARTE II*

Continuando con la festividad de la localidad de Esparreguera, puedo decir que al parecer es igual a otros lugares, pero cada una tiene su toque especial que los distingue, por ejemplo acá también se prenden fuegos pirotécnicos, los niños juegan en la feria o en los juegos organizados por el ayuntamiento, pero nunca había visto celebrarlo en tanta paz y armonía.



La banda de música, la compone un grupo seleccionado de jovencitos que son los que dan la bienvenida a los GIGANTES que vienen de otras partes. En medio de tanta alegría se van por las calles acompañándoles hasta la parte donde queda la Parroquia, es donde cada pareja de GIGANTES en catalán "Geganters d' Esparreguera", se pone a bailar armonizando con los participantes.



Ahí mismo grupos de danzantes dan un bello espectáculo con sus bailes regionales, uno de ellos es " La Colla Bastonera del Monserratí" muy diferentes a los que yo he visto en otras partecitas de México, en fin que tienen cada cual lo suyo muy importante para aportar a su fiesta regional.



Cuando terminan de sus bailes y con tanta calor que acá me ha tocado sentirlo de verdad, casi 40º, yo acostumbrada a no mas de 27º, lógico que lo he sentido. Pues después de sentir el calor los que gusten pueden pasar a beber cerveza en una especie de jarra de cristal muy común en esta zona, me dicen que en catalán se dice “beuere a galet “, y lo que yo le llamo jarra de cristal aquí se le llama porrón.



Seguiremos narrando temas interesantes de tan distinguida ciudad que me ha acogido tan amablemente, es para mi todo diferente que todo lo que me sorprenda lo compartiré en este mi pequeño espacio personal.

*FIESTAS - ESPARREGUERA 2006*

Es para mí un gran placer haber llegado en temporada tan especial. Me ha tocado observar el folklore de todos los que componen esta festividad, Esparreguera se viste de gala festejando a Santa Eulalia, Patrona de los habitantes de éste lugar he observado la unidad y armonía de una ciudad donde se vive de lo mas apacible...


He tenido la oportunidad de ver cómo son sus tradiciones, cómo se divierten festejando y en estos días nos olvidamos un poco del mucho calor que nos agobia. Contaré en este espacio un poco de lo mucho que logre observar en estos días…


Se realiza y organiza como en todas partes un elenco y programación de todo lo que se hará en esos días… obras de teatro, exposiciones, juegos, paseos por la plaza, conciertos al aire libre, cine al aire libre, (que en lo particular muy pocas veces se ve)… al menos con tanto orden y todos con la mayor atención... al final del concierto se organiza también un baile, donde todos se divierten sanamente, hay tanta seguridad en las calles que asi se termine tarde, no hay ningún peligro.


Hay una bonita tradición que llamo mi atención en particular… y es el paseo de los GIGANTES: unos personajes enormes, regularmente por pareja, hombre y mujer, representantes de cada localidad. Cuando hay fiesta en alguna de ellas, se visitan mutuamente, tomando parte en la festividad todas las localidades aledañas, bailan y cantan haciendo eco al sin fin de la algarabía y entusiasmo que los motiva. Sobre todo los representantes de Esparreguera que es EMMA Y GUILLEM, que son los siguientes.


Representando también a cada localidad se hacen las pirámides humanas, que también simboliza la unión y fuerza, el estar unidos y reflejarlo apoyándose unos con otros.


Estaré compartiendo con mis lectores lo que para mí es importante de ésta linda ciudad que me ha acogido tan gratamente...




03 de març 2009

*MUSEO SANTACANA - (L'ENRAJOLADA)

"Marco expuesto de La Enrejolada"
click en la imagen para ver imágenes del Museo

Después de mi post anterior que bien nos queda decir parte de lo que nos toco observar en nuestra visita a Martorell, Ciudad llena de tradición e historia, situada a unos 30 Km. de distancia del Puerto de Barcelona, adentrándose hacia el norte.


"Exposición con San Esteban"

La embaldosada o mejor conocida como Casa Museo Santa Cana-(L’Enrajolada), es uno de los Museos más antiguos de Cataluña, fundado en 1876 por Francisco Santacana.
Es una antigua casa particular de cuatro plantas y jardín, perteneció a ésta familia hasta los años sesenta, después fue adquirida por la Diputación de Barcelona. Ha tenido algunas restauraciones para adaptarlo al concepto de Museo e instalar la colección de baldosas y otras cerámicas del militar Lluís Faraudo y San Germán, entre los años 1867-1957.


"Exposición Santacana"

Se cuenta también que la Embaldosada contiene materiales arqueológicos que provienen de las excavaciones realizadas por Francisco Santacana en Martorell y sus cercanías.


"Interior de la casa"

Los diferentes elementos de la colección fueron instalados de forma que recuperaran su función original, los elementos arquitectónicos proceden de una veintena de edificios, muchos de Barcelona, conventos e iglesias.


"Exposición de baldosas"

La cerámica y en especial las baldosas, proceden de diferentes épocas, las baldosas góticas de pavimento catalanas y valencianas, hacen un conjunto importante de recipientes cerámicos de época medieval y moderna.


"Exposición de balsosas y hallazgos arqueológicos"

Una de las imágenes que me llamo la atención fue ver el marco donde se refleja el tema de la "trovada de puntaires" que fue mi tema anterior, desde hace siglos sigue conservándose la tradición de trenzar los hilos en forma de tejido, creando fantásticas creaciones que ya en ese entonces se exportaban a diferentes continentes.

"Marco de trovada de puntaires"


02 de març 2009

*TROVADA DE PUNTAIRES*


De visita en la localidad de Martorell en su Fiesta Mayor, me tocó ver una artesanía muy popular en la región conocida como “trobada de puntaires”, es llamada así por ser un encuentro de encajeras, tradición que data del siglo XVIII y que aún se conserva.





Ese arte de tejer los puntos con alfileres e hilos entrelazados es todo un arte, las mujeres se reúnen de varias localidades para formar parte de la fiesta, obtienen premios por sus obras creadas por propia mano.





Es bello conocer culturas diferentes y común como en todos los Países conservar sus propias artesanías y se busca que se continúe con ellas, algo que se me hizo muy lindo es saber que las pequeñas empiezan a tomar los hilos de la tradición.




Y como las imágenes dicen más que las palabras, las fotografías que he tomado son interesantes, pero hay otras más que me he encontrado en la red y que son prueba de lugares y fechas diferentes donde se lleva a cabo la continuidad de este arte manual. Para ello un poco mas abajo, pongo dos enlaces donde se muestran mas fotografías de esta bella tradición, en otras entidades de Cataluña.






01 de març 2009

*BERGA - CATALUÑA*



Lástima que no pudimos adentrarnos mucho a la Ciudad, pero otro día iremos con más calma y recorreremos nuevamente sus calles, llenas de antigüedad e historia. He tomado varias fotos de la panorámica del paisaje, lo comparto en mi espacio y les dejo parte de la información que he obtenido de la web sobre la Ciudad…. Al menos hasta que no la visite con un poco mas de tiempo… ”Ciudad Berga-Cataluña”